Tiong Lai -ECRL Adalah Peledak Kemajuan Serta Jaringan  Ekonomi  Barat dan Timur


Oleh rmf

Malaysia terus mengorak langkah kehadapan dalam memastikan system pengangkutan awam darat terus maju dan berkembang serta dapat menghubungkan destinasi ke suatu destinasi dengan cepat dan pantas.

Kemajuan dan menaiktaraf system pengangkutan ini amat penting bagi sebuah Negara yang bergerak kepada sebuah Negara yang maju bagi menudahkan hubungan serta menarik perlaburan masuk. Disamping itu juga system pengangkutan yang baik akan dapat mengembangkan ekonomi sesuatu tempat dengan pesat lagi.

Upacara pecah tanah Link Timur Pantai Timur (ECRL) oleh Perdana Menteri YAB Dato ‘Sri Mohd Najib hari ini menandakan satu lagi peristiwa penting dalam agenda transformasi pengangkutan awam negara.

Sebagai sebahagian daripada komitmen Kerajaan yang teguh untuk menyediakan infrastruktur pengangkutan yang lancar dan cekap bagi rakyat, ECRL 688km akan menghubungkan pantai timur dan barat Semenanjung Malaysia melalui 22 stesen.

Ia dijangka dapat mengurangkan masa perjalanan hanya empat jam dari ITT Gombak ke Kota Bharu berbanding purata perjalanan lapan jam dengan jalan raya atau lebih dari 12 jam pada musim perayaan.

Menurut Menteri Pengangkutan Dato Seri Liow toing Lai, , ECRL akan menjadi pemangkin penting untuk merealisasikan aspirasi kami sebagai hub logistik di rantau ini kerana menghubungkan kawasan ekonomi dan perindustrian utama seperti Taman Perindustrian Kuantan Malaysia-Kuantan ke Pelabuhan Kuantan dan Pelabuhan Klang. Dianggarkan 53 juta tan kargo akan menggunakan perkhidmatan ECRL sebaik sahaja selesai.

Tambah beliau lagi,  dengan terbinanya ECRL ini, ianya akan membawa satu potensi besar untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi khususnya di negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang. Ia akan menyaksikan impak sosioekonomi yang lebih besar dan memberikan keselesaan yang lebih besar apabila ia diramalkan bahawa Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi negeri-negeri ini akan berkembang 1.5% dengan pelaksanaan projek ini.

Dengan demikian, kerajaan Malaysia  melalui transformasi pengangkutan awam sebelum ini telah membuat kajian mendalam untuk memastikan semua berkaitan dengan  system pengangkutan berada ditahap terbaik dan mempunyai standart antarabangsa.

Setelah perlancaran MRT baru baru ini, banyak  komen komen yang positif diterima oleh  kerajaan daripada rakyat yang mana  pembinaan MRT yang dilakukan oleh kerajaan adalah bertepatan dan bersesuaian dengan  keperluan semasa sekarang.

Rata rata rakyat berpuashati dengan pembangunan  system pengangkutan yang dilaksanakan oleh kerajaan dan ianya sudah pasti akan dilakukan dari masa kesemasa untuk memberikan  impak ekonomi dikeseluruhan negeri.

Bukan itu sahaja , perancangan keretapi laju yang akan dibina tidak lama lagi diantara Kuala Lumpur dan Singapura juga  yang mengambil masa perjalanan yang singkat. ereta Api Laju (HSR) yang akan menghubungkan Singapura dengan ibu kota Malaysia Kuala Lumpur (KL) dijangka mula beroperasi sekitar 2026.

Dengan kelajuan maksimum 300 kilometer sejam bagi HSR, tempoh perjalanan antara KL dengan Singapura dijangka lebih singkat, iaitu sekitar 90 minit – tidak termasuk pemeriksaan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ).

Program Transformasi Luar Bandar (RTP) yang merupakan salah satu program yang diperkenalkan di dalam Dasar Transformasi Nasional (DTN) yang dilancarkan oleh YAB Dato’ Seri Najib bukan sahaja mmefokuskan kepada megiatan ekonomi sesuatu tempat malahan inaya  melihat bangaimana untuk memperkembangkan ekonomi sedia ada  agar ianya berdaya saing.

Pembangunan ekonomi juga sangat penting untuk memastikan kawasan luar bandar itu maju. Dalam proses memajukan sesuatu kawasan luar bandar, kebergantungan kepada kemajuan infrastruktur atau prasarana memainkan peranan yang amat penting.

Menyedari hakikat  itu kerajaan telah menlancarkan transformasi pengangkutan yang lebih baik bagi mengimbangi perkembangan ekonomi luar Bandar agar ianya dapat dimanfaatkan secara yang lebih cepat dan meluas.

Hari ini, satu lagi lingkaran rel terbaru yang akan dibina  yang akan mneghubungkan pantai barat dan Pantai Timur telah dilancarkan  dan dinamakan sebagai  East Coast Rail Line  (ECRL). Projek yang menghubungkan kawasan Greater Kuala Lumpur dan Lembah Klang secara efisien.

Projek ECRL ini adalah satu projek yang menelan belanja yang besar dan mempunyai impak yang tinggi dan ianya adalah sebagai pemangkin kepada  hub  ekonomi Pantai Timur  (ECER). Dengan pembinaan  ECRL ini ianya adalah pelengkap  infrastruktur jaringan jalanraya sedia ada dan juga system rel  Pantai Timur dan juga pelabuhan.

**

FOR IMMEDIATE RELEASE

MEDIA STATEMENT
BY YB DATO’ SRI LIOW TIONG LAI
MINISTER OF TRANSPORT, MALAYSIA

Liow: ECRL Connects Lives and Accelerates Growth

The ground breaking ceremony of the East Coast Rail Link (ECRL) by Prime Minister YAB Dato’ Sri Mohd Najib today marked yet another significant milestone in the nation’s public transport transformation agenda.

As part of the Government’s unwavering commitments to provide seamless and efficient transportation infrastructure for the rakyat, the 688km ECRL will connect east and west coast of Peninsula Malaysia via 22 stations. It is expected to reduce traveling time to only four hours from ITT Gombak to Kota Bharu compared to the average eight hours journey by road or more than 12 hours on festive seasons.

The line, scheduled to be completed in 2024, will provide seamless connectivity between east and west coast and is expected to benefit the 4.4 million population along its route. Once completed, it is estimated that the ECRL will serve 5.4 million passengers annually by 2030. This is in line with my ministry’s goal of 40% modal share in public transport in 2030.

Furthermore, the ECRL will be an important catalyst to realise our aspiration to be the logistics hub in the region as it links key economic and industrial areas such as Malaysia-China Kuantan Industrial park to both Kuantan Port and Port Klang. It is estimated that 53 million tons of cargo will use the ECRL service once its completed.

I strongly believe that the ECRL has huge potentials to boost economic growth particularly in the states of Kelantan, Terengganu and Pahang. It will see greater socio-economic impact and provide greater comfort to when it is forecasted that the gross domestic product (GDP) for these states to grow 1.5% with the implementation of this project.

The continuous improvement in the public transportation network is a testament to the Government’s “People First, Performance Now” slogan. This has long been a key focus for the Ministry of Transport as well as the Government of Malaysia.

It is heartening to note that the country’s transportation sector is experiencing exciting times with the launch of this project just barely a month after the successful launch of the MRT Sungai Buloh – Kajang Line, which is a significant achievement in the public transport transformation agenda.

On behalf of the Government of Malaysia, I wish to congratulate ECRL’s project owner, Malaysia Rail Link for the successful ground breaking launch today. We whole-heartedly support ECRL in its efforts to transform Malaysia into a world class economy via its efficient urban public transportation system.

Advertisements
Image | This entry was posted in Tiong Lai -ECRL Adalah Peledak Kemajuan Serta Jarinagn  Ekonomi  Barat dan Timur, Tiong Lai -ECRL Adalah Peledak Kemajuan Serta Jaringan  Ekonomi  Barat dan Timur and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s