Analisis -Kenali Bagaimana Politik Cina Chauvanis Di Malaysia setelah 50 Tahun


Oleh rmf

dap_rasis

Pada kali ini saya akan menulis sesuatu isu yang besar dan amat penting untuk dibaca oleh bangsa Melayu. Sesuatu yang  sebelum ini saya kupas  dalam kepelbagaian bentuk tulisan saya.

Namun pembacaan yang meluas dan pengalaman yang mencukupi serta penting nya kepada kefahaman sebenar tentang tajuk ini telah menyeru saya untuk membincangkannya dengan secara realist dan intelektual .

Gerakan politik orang Cina chauvanis amat kompleks sekali dan penuh dengan gabungan yang tersirat dan tersurat. Orang Cina chauvanis terkenal dengan sikap ‘secretive’ dan ‘subtle’ nya .

Membuat satu generalisasi mungkin satu perkara yang merumitkan kerana masyarakat Cina chauvanis adalah masyarakat minoriti yang sentiasa menggunakan pragmatism untuk mencapai objektif kelompok. Mereka pula mempunyai falsafah hidup yang berbeza walaupun dalam kelompok yang sama.

Ada yang modern liberal , ada yang modern radikal dan ada yang conservative radical. Masyarakat Cina pula sudah menjadi sophisticated dengan segala tips and trick untuk survive di negara yang mempunyai sejarah yang jelas bahawa mereka adalah kelompok immigrant hasil dari dasar penjajah yang mengggunakan buruh asing untuk memajukan jajahan takluk.

Terdapat banyak persamaan politik orang Cina chauvanis  di negara lain dengan Malaysia tetapi di Malaysia orang Cina chauvanis amat bernasib baik dari segi status politik dan ekonomi setelah Malaysia mencapai kemerdekaan.

Mereka di beri keistemewaan politik dan ekonomi yang boleh dikatakan sama dengan penduduk tempatan. Liberalisasi Malaysia telah meletakkan ramai orang Cina menjadi menteri utama dan hartawan yang kaya raya.

Masyarakat Cina chauvanis wujud di Indonesia , Thai , Vietnam, Pacific Islands, USA , UK , Canada dan Australia dan tingkah laku mereka berbeza beza bergantung kepada polisi negara tuan rumah terhadap mereka.

Kekuatan tuan rumah bergantung rapat dengan aktivisme masyarakat Cina dalam politik , ekonomi dan social. Sifat ke Cinaan yang tinggi sentiasa di kekalkan dalam bentuk budaya , demographic dan pertuturan.

Kebuluran dan kemiskinan di zaman penjajahan telah membawa orang Cina chauvanis ke Tanah Melayu dan Indonesia sebagai buruh murahan kepada penjajahan Inggeris.

Pengalaman berniaga di kampung asal telah menyebabkan masyarakat Cina chauvanis  cepat menguasai bandar dan segala urusan tranksasi ekonomi Tanah Melayu dan Indonesia. Walau pun orang Melayu sudah pun berniaga di bandar besar namun mereka hanya tertumpu di pasar dan gerai kecil .

Masyarakat Cina chauvanis mula membina deretan kedai papan dan batu sebagai premis perniagaan apabila mereka sudah dapat mengumpul modal yang cukup.

Pertukaran idea perniagaan di antara keluarga dari tanah Cina hingga ke luar negara yang lebih maju telah menyebabkan masyarakat Cina chauvanis  lebih mahir dengan mengexploit dan memonopoli peluang perniagaan yang wujud di Singapura , Penang , Ipoh dan bandar lain.

Kehadiran bank saudagar turut membantu masyarakat Cina chauvanis dari segi pengaliran modal. Sistem perkapalan dan forwarding di wujudkan untuk mengerakkan barang dari Tanah Melayu ke Singapura dan di edar keseluruh dunia. Singapura menjadi hub perniagaan orang Cina .

Kepesatan monopoli perniagaaan di tanah melayu telah menyebabkan timbul perasaan ‘ a sense of power ‘ di kalangan masyarakat Cina sehingga kaum Melayu di anggap sebagai malas, bodoh , tidak kreatif dan hanya menjadi pelanggan yang boleh di manipulasi.

Psychology ini begitu tebal sehingga ia diwarisi secara indirect dari generasi ke generasi. Sikap orang Melayu me’ya’kan persepsi ini menyulitkan lagi keadaan sehingga pemimpin Melayu sendiri terpengaruh dengan persepsi nagative ini sehingga sekarang.

Kadang kadang orang Melayu tidak boleh keluar dari psychic kerana sikap pemimpin Melayu yang menerima apa yang di persepsikan oleh orang Cina terhadap orang Melayu.

Orang Cina chauvanis  mula bertambah konfiden dan mula mengembangkan kuasa politik melalui kongsi gelap haram dan persatuan persatuan cina . Semua in telah memberi satu sense of autonomy dan power untuk mempengaruhi kuasa politik yang ada samaada di tangan penjajah atau di tangan kepimpinan melayu. Sampai sekarang kongsi gelap wujud tetapi ia lebih sophisticated .

Pada masa yang sama berlaku kebangkitan rakyat yang kuat di kalangan orang Melayu yang menuntut kemerdekaan dan membiarkan dulu masaalah monopoli orang Cina di selesaikan kemudian. British telah mensyaratkan parti Cina dilibatkan dalam parti yang akan menyambut kemerdekaan iaitu Perikatan .

Dari sinilah bermula politik ‘pressure group ‘ cina yang kuat terhadap UMNO yang perlukan undi Cina untuk menhadapi pengaruh saudara mereka sendiri dari parti pembangkang. Di bawah Jepun orang Cina di layan dengan buruk dan ini menyebabkan mereka memberontak melalui parti Komunis.

Parti Komunis terus menentang kerajaan selepas merdeka namun di patahkan oleh orang Melayu dan kaum bukan Melayu yang anti komunis.

Sikap menentang kerajaaan memerintah parti Komunis masih wujud dalam pemikiran orang Cina , buka dalam bentuk parti Komunis tetapi dalam bentuk lebih halus melalui platform yang berlainan.

Dari segi sejarah orang Cina di Selatan Cina , penentangan terhadap kerajaan pusat telah kuat didalam budaya mereka akibat perebutan kuasa istana.

Persoalan nya timbul , mengapa orang Cina di Indonesia boleh di asimilisasi atau di integrasiakan dalam masyarakat melayu tetapi tidak dengan orang Cina di Malaysia.

Jawabnya , ia terletak pada kepimpinan. Kepimpinan Indonesia kuat kerana mereka mendapat kemerdekaan tanpa di beri syarat oleh penjajah tetapi di Malaysia penjajah yang menentukan format kemerdekaan.

Yang keduanya ialah sense of power. Di Indonesia , 270 million adalah terlalu kuat bagi orang Cina indonesia untuk mengambil risiko membuat desakan tetapi di Malaysia orang Cina merasakan mereka mempunyai kekuatan yang agak kuat untuk membuat desakan.

Oleh itu boleh dikatakan aktivism masyarakat Cina di negara luar bergantung kepada kekuatan pemimpin politik negara dan kekuatan rakyat tempatan .

Sikap singapura terhadap Malaysia dan indonesia dalam politik sekarang pun berbeza. Orang Cina di USA dan Australia , di zaman awal penghijrahan orang Cina , dilayan semacam hamba .Sikap White Power telah menyekat masyarakat Cina dari membuat desakan dan ramai berhijrah kenegara lain

Politik orang Cina di Malaysia selepas 50 tahun mula daring dan adventurous. Desakan dari DAP , MCA telah tidak ada bezanya melainkan platform berbeza. NGO orang Cina pula senada dengan parti politik Cina cuma mereka hanya bermain tarik tali sehingga tuan rumah merasa letih.

DAP, parti sosialis demokratik yang didaftarkan secara rasmi pada 18 Mac 1966, merupakan serpihan parti PAP Singapura. Parti Tindakan Demokratik (Democratic Action Party) adalah parti serpihan dari Parti Tindakan Rakyat (PAP) di Singapura. Parti DAP telah didaftarkan di Malaysia pada 18 Mac 1996.

Parti DAP adalah sebuah parti berfahaman “Sosialis Demokrat” dan masih menjadi ahli dalam Sidang Sosialis Antara-bangsa di Geneva.

Pendek kata ‘Sosialisme’ adalah satu fahaman komunis yang telah diubah-suai mengikut Ideologi Demokratik. Majoriti ahli parti DAP ini adalah Orang Cina dan minoriti terdiri dari kaum India.

Tetapi parti ini didominasikan oleh kaum Cina. DAP memang parti “Chaunis” kerana orang Cina sememangnya adalah kaum chaunis yang kuat pegang kepada identiti “kecinaan” mereka.

Arus politik DAP dari awal lagi berlandaskan sosialime ini yang menentang perbedzaan hak asasi kemanusian, atau pun khasnya menentang hak-hak istimewa Melayu yang termaktub dalam perlembagaan negara, Dasar Ekonomi Baru Negara, dengan matlamat setiap kaum adalah sama dan tidak ada perbedzaan dan taraf.

Semasa kongres nasional pertamanya di Setapak, Kuala Lumpur pada 29 Julai 1967, DAP mengisytiharkan ia komited mempromosi idea kebebasan, demokratik dan sosialisme, berdasarkan prinsip kesamarataan bangsa dan agama, sosial dan keadilan ekonomi.

Pada Oktober 1967, DAP menyertai 55 parti sosialis yang lain bergabung di bawah gerakan sosialis antarabangsa (SI) semasa Persidangan Antarabangsa Sosialis di Zurich, Switzerland.

Pada 1989, DAP meluluskan 12 resolusi semasa konvensyen tahunannya. Antaranya ialah parti itu tidak akan bertoleransi dengan mana-mana pihak untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Islam atau menjayakan apa-apa usaha Islamisasi di Malaysia, dengan alasan ia bercanggah dengan Perlembagaan.

Dalam perhimpunan DAP Selangor pada 20 Ogos 1989, DAP meluluskan 30 resolusi antaranya menolak sebarang bentuk ektremisme agama dan menolak penubuhan negara Islam Malaysia.

Atau kita boleh umpamakan politik orang Cina saperti kapal selam di laut. Kadang kadang ia mematikan enjin untuk mendengar deruan engin lawan dan kadang kadang mereka mengangkat telescope dan menterpedo karam kapal lawan. Rasuah dan kecelaruan politik tuan rumah telah banyak menguntungkan masyarakat Cina dalam mencatur politik mereka .

Namun masyarakat Melayu bukannya statik dan mereka juga evolve politically dan ekonomically dengan secara agressive . Sekarang sudah timbul ketidakpuasan yang tinggi terhadap kepimpinan melayu yang ada tetapi orang melayu lebih berhati hati membuat perubahan kerana takut perubahan akan membawa satu akibat yang lebih mudharat kepada kuasa politik mereka.

Yang ketara nya , kebangkitan Islam dan ummat di seluruh dunia ekoran penjajahan Barat kali kedua terhadap dunia Islam telah memberi mereka ‘wake up call’ untuk mengetahui kawan dan lawan dan untuk berdikari dalam menentukan nasib mereka di bumi mereka sendiri. Sebarang percaturan foolish dan bodoh dari masyarakat Cina Malaysia akan membawa natijah buruk kepada Malaysia dan semua tidak mahukan nya.

Orang Melayu perlu cepat sedar dan cepat bertindak untuk menghindarkan ideologi Sosialisme DAP ini. Hak Melayu perlu dipertahankan melalui memperkasakan Parti-parti Politik Melayu dengan integeriti pimpinan (karisma), bersih dari rasuah, tidak tamak harta dan belajar hidup sederhana.

Pemimpin politik Melayu perlu memenangi keyakinan rakyat melalui penawaran perkhidmatan yang terbaik kepada kepada pengundi dan rakyat jelata.

Pemimpin UMNO terutamanya perlu memahami DAP ini kerana mereka kreatif, keaktifan mereka mendampingi rakyat. UMNO perlu mengerakan perjuangan sebenar UMNO kepada rakyat negara ini bukan hanya memberi ceramah saja tetapi melaui tindakan. UMNO perlu belajar dari DAP bagaimana Kejayaan Parti DAP menguasai Perak sebelum ini dan Pulau Pinang.

Image | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s