Siapakah Anuar Ibrahim

Oleh rmf

Seawal tahun 1980-an lagi apabila Anwar mula menjejakkan kakinya ke pintu UMNO, sudah terdetik di hatinya untuk memanjat ke puncak kuasa. Dia serta rakan-rakannya yang setia dalam ABIM sudah mula berkira-kira untuk melonjakkan Anwar ke laluan kuasa atau “Corridor of Power”. Ramai rakannya dalam ABIM, yang mulanya bimbang dan ragu dengan prinsip Anwar telah “diyakinkan” bahawa amat penting bagi Anwar untuk berada dalam UMNO jika ABIM mahu berjaya dalam agenda sulitnya membolot kekuasaan parti dan Kerajaan. Jemaah ABIM yang keliru akhirnya dapat diyakinkan oleh Kamaruddin Jaafar (KJ) , Kamaruddin Md. Noor (KMN), dan kemudiannya Fuad Hassan, Siddik Fadil, Md. Nor Manuti dan sebilangan lagi yang sudahpun merasai nikmat dunia hasil kecapaian Anwar semasa dalam parti dan Kerajaan.

Anwar amat pasti bahawa dia boleh ke puncak kuasa dengan naungan Tun Dr. Mahathir dan melalui strategi politiknya yang begitu licik. Kemasukannya ke dalam UMNO secara “parachute” itu telah dieksploitasi sebaik-baiknya. Tapi, Anwar telah mencipta imej tersendiri semasa dalam UMNO sehingga ramai yang alpa bahawa dia pernah memijak-mijak bendera UMNO! Golongan muda UMNO pasti tidak mengenali peribadi Anwar, manakala golongan veteran pula hanya mengutamakan kepentingan politik sendiri dan akur kepada keputusan Presiden, maka terpaksalah menerima Anwar sebagai “ayam sabung” yang perlu digilap dan dinobatkan sebagai pengganti Tun Dr. Mahathir!

Pak Lah sebenarnya adalah orang pertama yang menjadi mangsa kemasukan Anwar. Malangnya, Pak Lah ketika itu sering beranggapan bahawa orang lain juga baik dan lurus sepertinya. Bila Anwar yang juga dari Pulau Pinang muncul, Pak Lah sebenarnya sudah kesempitan ruang. Seperti kata-kata lagenda John Wayne dalam filem “ The Town is too small for booth of us”. Suka atau tidak Pak Lah harus menerima Anwar, lantas Pak Lah pernah berkata, “ Hakikatnya Anwar masuk UMNO beliau sudah mengorbankan prinsipnya”. Manakala Fatah, Setiausaha Politiknya pula berkata, “Kita dah kepit Anwar di bawah ketiak kita”! Anwar bijak menipu. Kempen pilihanraya yang menyaksikan dia bertanding buat julung kalinya di Parlimen Permatang Pauh, dia banyak menggunakan jentera Pak Lah yang rata-rata terdiri dari budak-budak BTN yang berbelah bahagi menyokong Anwar. Mereka lebih keberatan dari sanggup. Namun kerana amanah Pak Lah bahawa, “…Kita perlu memenangkan Anwar, kalau tidak Tun akan dituduh berhasrat untuk memusnahkan politik Anwar…!” maka merekapun dengan taatnya beroperasi menyokong Anwar, walaupun barangkali dia tidak sedar. Dalam satu sesi ceramah di Permatang Pauh, apabila Pak Lah turun untuk memperkenalkan jagoan muda ini, Anwar dengan rendah dirinya menyebut, “ Pak Lah ni lebih dari saudara kandung saya sendiri…” Sungguh bijak Anwar mengeluarkan kata-kata manis yang merupakan asas putar belitnya berpolitik yang kemudiannya dipergunakan secara berleluasa.

Pembohongan pertama Anwar yang paling ketara ialah bila dia berhasrat menentang Haji Suhaimi bagi kerusi Ketua Pemuda. Ayatnya yang mudah ialah,“Saya tidak akan bertanding melawan Haji Suhaimi. Pemuda UMNO di bawahnya sudah cukup elok”. Selang dua hari selepas itu, dia meluahkan hasrat mencabar Haji Suhaimi. Manakala konco-konconya pula giat berkempen bahawa Tun berkehendakkan Anwar mengganti Haji Suhaimi. Maka menanglah Anwar! Menjelang 1987, kekuatan Anwar menjadi lebih mantap berikutan insiden pergeseran Mahathir-Musa yang juga tercetus hasil konspirasi Anwar dan puak-puaknya. Musa yang kebetulan ghairah untuk cepat mengganti Mahathir melakukan kesilapan-kesilapan strategi politik. Dia cuba merajuk, malangnya tidak dipujuk.Akhirnya Musa terpinggir! Politik Anwar mula menyusahkan veteran-veteran UMNO. Mereka yang dulu susah untuk menerima Anwar segera melarikan diri dari Tun dan membentuk “Team B”. Kesilapan mereka sebenarnya adalah berpunca dari kemarahan mereka terhadap Anwar itu lebih ditujukan kepada Mahathir. Akibatnya, mereka terpaksa menentang Mahathir bukan Anwar! Lagi kuat mereka menentang Tun, bertambah kuat pertalian politik Tun-Anwar!

Penyerahan kuasa Pemuda dari Anwar ke tangan Najib, sekaligus Anwar mendapat ganjaran sebagai Naib Presiden. Menjelang pemilihan UMNO 1990, Anwar sudah pasang angan-angan untuk cabar Pak Ghaffar. Cuma kali ini dia gementar sedikit untuk merancangkan tindakan jahatnya itu. Apabila ada pencalonan dari beberapa Bahagian, dia cuma menikus kerana dia sendiri tidak pasti adakah seorang Naib Presiden ke tiga boleh mencabar Timbalan Presiden dalam konteks nilai dan budaya UMNO. Perkara ini “unprecedented” dan Tun sendiri nampaknya tidak begitu mahu melayan pemikiran-pemikiran ini. Bagaimanapun satu atau dua Bahagian cuba-cuba bangkitkan pemikiran bagi agenda Anwar ini. Anwar sendiri tidak mengenepikan kemungkinan tersebut. Namun atas kepercayaan bahawa Tun masih selesa dengan Pak Ghaffar, usaha ini hanya tertumpu di kalangan konco-konco Anwar sahaja, yang kebetulan belum bertapak begitu kuat di dalam UMNO. Akhirnya hasrat itu tidak diambil berat lagi, tetapi hal ini membantu Anwar meletakkan dirinya di tempat yang lebih baik iaitu mendapat tempat pertama di barisan Naib Presiden. Kemenangan itu menjadi rangsangan kepada Anwar untuk menyediakan dirinya ke kerusi Timbalan Presiden pada tahun 1993. Banyak peristiwa dan faktor yang melicinkan gerakan Anwar menjelang pertandingan itu. Karenah Sidang Pengarang Utusan Malaysia yang sebenarnya didalangi oleh Samad Mahadi, anak saudara Tun dalam mempersoalkan sikap Tun terhadap bahasa Malaysia, membantu Anwar meletakkan “orangnya” iaitu Johan Jaafar mengganti Zam sebagai Ketua Pengarang Kumpulan Utusan. Zam menjadi mangsa kepada tangan celupas Samad! Perlantikan Johan Jaafar merupakan factor penting serangan media bagi membantu Anwar. JJ, Nazri Abdullah (Berita Harian), Rahman Sulaiman (Bernama) yang sering bertemu untuk merancang satu konspirasi menentang Pak Ghaffar. Ironisnya, JJ sering mempertikaikan tentang “teori konspirasi” dalam penulisannya! Di satu pihak lain pula, kegagalan Pak Ghaffar dalam menyediakan dirinya sebagai pengganti Mahathir juga turut menguatkan lagi azam Anwar bagi merampas jawatan Timbalan Presiden itu. Pak Ghaffar tidak serius. Dia menyangka jawatan nombor dua itu adalah hadiah istimewa baginya sebagai pejuang bangsa. Dia “took things for granted”. Dia fikir sebagai orang tua, ahli-ahli akan tetap setia dan tidak berbelah bahagi dengannya. Pak Ghaffar lupa ketika itu, gelombang “Melayu Baru” yang diberi tafsiran oleh mereka yang gelojoh dengan kuasa sudah mulai membuak-buak!

Jentera Anwar yang terdiri dari Setiausaha-Setiausaha Parlimen dan Timbalan Menteri mulai menjalankan plotnya. Jentera parti bukan lagi dikuasai oleh Pak Ghaffar. Ini Pak Ghaffar barangkali tidak sedar. Beberapa bulan menjelang pertandingan, media terus memainkan peranannya dengan aggresif tapi halus. Tidak kurang dari tujuh kali Tun menyebut bahawa Pak Ghaffar tidak akan dicabar. Akhbar-Akhbar menunggu pendekatan yang terbaik untuk memerangkapkan kenyataan-kenyataan Tun. Apabila sesekali Tun terlepas cakap di hujung ucapannya bahawa “ dalam pertandingan, demokrasi mesti dihormati”, ayat itu akan menjadi ungkapan utama dalam akhbar. Apabila Tun tercakap di Terengganu, bahawa “seseorang pemimpin perlu undur apabila ia merasai ia telah terlalu lama dan tidak lagi boleh menyumbang kepada kebaikan parti…” maka ayat ini menghiasai ruang akhbar dan TV secara besar-besaran pada keesokannya. Rakyat, terutama bakal perwakilan yakin kenyataan itu ditujukan kepada Pak Ghaffar. Malah dia sendiri makin keliru. Tun masih mahukanya atau tidak?

Namun dalam masa yang sama, Anwar masih menyebut bahawa dia sekali-kali tidak akan mencabar Pak Ghaffar, baginya Pak Ghaffar adalah tokoh politik yang amat dihormatinya. Pak Ghaffar adalah sebagai guru kepadanya. Pak Ghaffar juga adalah sebagai bapa kepadanya. Orang UMNO yang masih kuat ingatan tentu tidak lupa dengan kata-kata penafiannya sebelum dia bertanding menentang Haji Suhaimi dahulu. Penafian sebelum pengakuan adalah semata-mata “tactical”. Cakap hanya tinggal cakap. Kalau dengan Haji Suhaimi dia boleh bertaktik sebegitu, apa salahnya dengan Pak Ghaffar pula. Kemudian p dia berkata… “Saya perlu akur dengan kehendak parti…atau arus yang begitu kuat menuntut kepada perubahan…” Kemuncak konspirasi politik Anwar meledak bila dia berjaya membohongi ratusan pemimpin UMNO dari seluruh negara hadir ke satu perhimpunan di PWTC. Tok Mat menjadi alat utama dalam peristiwa ini. Selaku Setiausaha Agung dan Menteri Penerangan, Tok Mat menggunakan kedudukannya bagi menjayakan niat rakus Anwar. Dengan dibantu oleh Pak Wan (mertua Anwar) yang memiliki sedikit kepakaran dalam “perang saraf”, mereka berjaya mengumpulkan pemimpin UMNO untuk datang ke Kuala Lumpur bagi suatu pengumuman yang mereka sendiri tidak tahu apa isi sebenarnya? Pihak media dengan penuh perancangan juga meletakkan peristiwa itu sebagai sokongan umum untuk Anwar menentang Pak Ghaffar. Maka Anwar dengan angkuhnya menyebut, “Ini adalah iltizam…” Megat Junid turut menyakinkan Tun, Anwar akan menang! Kebangkitan “Arus Perdana” dan pemikiran “Melayu Baru” akhirnya memaksa Pak Ghaffar berundur!

Anwar menang, Pak Ghaffar kalah!

UMNO ketika itu seolah-olah menerima hakikat dengan pola pertandingan yang dijalankan. Pencalonan hampir dari semua Bahagian dijalankan secara paling kotor tanpa kesopanan seperti yang pernah disaksikan sebelumnya. Wang menguasai segala-galanya. Anwar tahu hal ini. Sebagai seorang pejuang Islam, dia sengaja menutup mata terhadap kedurjanaan ini. Malah Anwar menghalalkannya! Baginya matlamat menghalalkan cara. Pak Ghaffar diperhinakan begitu rupa. Dia menjadi terlalu kerdil dalam parti yang turut sama-sama didewasakan sejak berpuluh-puluh tahun dulu! Selepas pertandingan 1993, UMNO seolah-olah sudah menerima kesesuaian gandingan Tun-Anwar. Macamlah kombinasi 2M dekad 80-an dahulu. Orang-orang Anwar yang mendabik dada dengan kemenengan tersebut juga sudah pasang angan-angan untuk tumpang tuah Anwar dalam hiraki kepemimpinan UMNO!

Dalam keselesaan Anwar berlabuh di kerusi Timbalan Presiden, tiba-tiba UMNO dikejutkan dengan isu “Brutus” oleh Tun dalam Perhimpunan Agung UMNO 1994, setahun selepas Anwar berganding dengan Tun. Presiden tidak akan menyebut mengenai sejarah pengkhianatan Brutus itu kalau bukan kerana ia menjadi isu sekitar dirinya. Perwakilan membaca maksud Tun pada wajah Anwar yang turut duduk di atas pentas pada hari itu. Keresahan Tun dengan orang nombor duanya itu telah dihidu oleh umum. Nampaknya konspirasi Anwar bukan setakat Pak Ghaffar sahaja. Anwar tidak akan puas selagi dia tidak sampai ke puncak kuasa! Mengapa Anwar begitu rakus dan tidak sabar menunggu?

Mereka yang kenal Anwar dari zaman ABIMnya pasti tahu akan jawapannya. Anwar tidak boleh dan tidak mungkin mahu menjadi orang nombor dua. Dia mahu jadi orang nombor satu dalam serba serbi dan dalam apa situasi sekalipun! Dalam ABIM, kenapa Sanusi dan Fadzil Noor tersingkir?Bukankah angkara Anwar? Dia lebih selesa kalau di bawahnya hadir mereka yang “mediocre” dan tidak boleh mengatasinya. Itu sebab Anwar kekalkan Kamaruddin Jaafar, Kamaruddin Md Noor, Annuar Tahir dan lain-lain yang tidak ternama dan tidak berupaya menentangnya! Anwar akan berasa tidak selamat atau “insecured” kalau Tun tidak digulingkan segera. Lebih lama dia menunggu, lebih banyak mengundang risiko. Tun bukan seperti Pak Ghaffar dan tempat Tun pun bukan seperti tempat Pak Ghaffar. “This is totally a different ball game”, begitulah anggapan rakus Anwar . Anwar terpaksa merubah taktik dan strateginya.

Pendekatan yang diambil tentulah berlainan dengan strategi semasa menentang Pak Ghaffar, walaupun hasratnya tetap sama. Pertama kali dicubanya pada pemilihan 1996. Dia mahu melemahkan Tun di Kedah. Kebetulan timbul isu Sanusi dan Osman Arrof. Anwar merancangkan pengekalan Osman Aroff sebagai Menteri Besar, maka dia memperalatkan pula 22 wakil rakyat sebagai senjata agenda politiknya. Bila kumpulan 22 wakil rakyat itu mengemukakan memorandum penolakan terhadap Sanusi, Anwar segera mengingatkan Tun bahawa “…Pandangan mereka ini perlu diambilkira”. Tun menjadi cemas, kerana penolakan mereka ke atas Sanusi adalah petanda tentangan ke atas dirinya. Ini berlaku menjelang pemilihan pucuk pimpinan UMNO 1996. Secara sulit dan diam-diam, Anwar mengambil dua borang pencalonan dari Ibu Pejabat UMNO. Satu untuk Timbalan dan satu untuk Presiden.

Inilah ringkasan sejarah Anwar yang perlu diketahui oleh generasi muda agar kita tidak terus terperangkap dalam mainan politik kotor Anwar.

About these ads

38 thoughts on “Siapakah Anuar Ibrahim

  1. Di dalam cereka diatas tidak wujud pun politk kotor yang dimainkan oleh dsi,seperti yang dilakukan oleh umno sekarang ini….dia menang selepas dicalunkan dan diundi, bukan dia menang selepas dia tuduh orang lain sodomi….apa yang susah sangat?

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah rakyat malaysia

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah…

  2. anuar adalah pemusnah bang sa melayu seharusnya dia dibunag negara kerana dia sangguo bersekongkol denagn kaum lain untuk mempersoalkan hak istimewa orang melayu.
    Kita semua termasuk yang utama barisan muda mudi harus tahu tentang strategi anuar dalam menjayakan misinya.
    Anuar bukanlah seorang yang baik kerana sanggup membelakangkan hak orang melayu demi kepentinagn politiknya.

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah.

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah….

  3. ouittt…..umno yg pembohong…….mcm cial….
    duit untuk minyak kt kelantan pon terang2 xbg lg….
    pstu putar belit…..time pilihan raye pon rasuah suruh undi..
    mcm sial jer….kahkakah….xpayah la nk kutuk org….
    bukti terang2.beb……………………………..

    • wahai orang2 anwar..hampa nie x taw g yg anwar niey bengong..lani hampa dk kta kt umno..anak anak hampa dpat biasiswa.sekolah.umno buat niey..ampa kata slah..hampa sdaq skit yg politik niey bley..jganlah dk sangkut dgan agama..bila busuk parti 2..busuklah imej agama islam..nk kta anwar baek,jujurr..bila cina jga penang ampa tengk jd pa?ada hati nk jga negara..awar jd pm..myb tkaq pelembagaan..raja x dk..senang yahudi masuk..anuar niey ajen yahudi.amerika..bila malayu runtuh kerna anwar baru hampa sedap dduk,,teloq ada la time 2..

      • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah..

      • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah manusia

  4. Kalu org dah buta hati , jawapan nya mmg cam gini, kalau org hanya nampak Anwar tu cam dewa mmg la cam gini, aku tak salahkan kamu, sbb aku tau mana mana penyokong Anwar tegar cam kamu ni adalah daripada spesis yang tak boleh berfikir dua hala. Apa pun itu takdir kamu.

    masalah yang dibangkitkan oleh kamu tu.. boleh aku kategorikan sebagai masalah kelas 2 atau kelas 3.

    Kebanyakan yang dibangkitkan oleh org ramai , ialah mengapa anwar inginkan sangat Liberalisasi, semua org tahu kesannya amat teruk pada org melayu ( sbb ko nukan Melayu, aku tau ko tak ambik kisah hal ini)

    Banyak Persoalan: Kenapa Anwar terang terang menyatakan Negara ini India punya, negara ini Cina Punay dan negara ini BUKAN Melayu yang punya ( Sbb ko bukan Melayu aku tak salahkan ko tak ambik kisah hal Melayu) Kenyataan yang dikeluarkan di Kajang.

    Persoalan lagi : Kenapa Anwar membuat persetujuan dan menandatangani mengiktiraf Israel? Didalam Anapolis Simmit Anwar adalah diantara penanda tangan persetujuan.

    Persoalan lagi : Kenapa Anwar boleh terjebak dgn dua organisasi yang paling merbahatya di USA. Tindakan ini akan menmjadikan Malaysia sebagai boneka kepada USA

    ( Aku tak salahkan kamu sbb ini bukan negara kamu.. kamu adalah permaustautin disini, nanti apa apa berlaku ko boleh balik ke negara kamu)

    Jadi terlalu banyak untu kami fikirkan. oleh kerana kebodohan yang ada pada penyokong masih lagi tidak dapat melihat ….apa yang penting bagi mereka………………. Anwar tetap penJUBO ….

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah hamba allah

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah muslimin

  5. bagus bagus kawan anwar tu memang penjubuo tak caya tanya mohd sabu ditahu tu cuma buat buat tak tahu kan kawan satu sekolah tu org melayu nikan yang macam anwar penjubor nak kena hantar ke kutup utara kot sebab sejuk senang ………………………..

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah!!!

  6. jangan kita berbalah.percayalah anuar tu tak akan kemana mana suatu hari nanti dia akan nangis menyesal sebabnya dia dah tua , lainlah T,dr,m, makin tua makin disanjung, sebab dia bijak,

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedarla kamu

  7. dari nizar lebih baik zamri,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,nizar memang lembu dicucok hidong,
    dari nizar lebih baik zamri,,,,,,,,,,,,,,,,,,nizar penderhaka bangsa,
    dari nizar lebih baik zamri,,,,,,,,,,,,,,,,,nizar petualang n hanturaya
    orang seperti nizar sepatutnya tidak lahir dmalaysia

    • Wahai lipan yang menyengat, bercakap macam tahu sangat hal politik semasa,aku ni yang tak tau apa pun naik geli isu rampasan kuasa parti BN dari PEMBANGKANG, yang pertama gunakan pengaruh untuk CALON LOMPAT PARTI, entah apa yang DIA KOREK pada 3 calon bermasalah rasuah ni lepas CIA MALAYSIA dah dapat peluang MASUK DAUN, kena CUBIT PERUT kot? yang kedua guna kuasa RAJA untuk memutarbelitkan fakta sehingga institusi BERAJA nampak goncang dek POWER BN ni, yang ketiga guna pula KUASA PERUNDANGAN yang akhirnya memihak pada BN, siapa yang benar, siapa yang dirampas dan merampas, rampaslah hak rakyat setelah kami keluar mengundi pada PRU yang lepas, wahai lipan yang berbisa, BN akan guna apa saja cara untuk memenangi semula pemerintahan di PERAK, tapi kami rakyat perak bukannya BODOH dan BUANG MASA di PRU yang lepas, tunggulah nanti ALLAH T’AALA tu maka BEKUASA, masa tu lipan hilang sengatnya.

      • korang ni nak kau kata kang korang marah, bukan kah Nizar berkata bahawa proses demokrasi yang telus mesti digunakan iaitu saluran mahkamah… Keputusan dah dapat , apa lagi…

        Lompat Parti..

        Ko ingat tak lagi apabila Anwar Ibrahim menyatakan bahawa lompat parti boleh .. untuk mengwujudkan kan kerajaan Keadilan pada 16 september- Sekarang dah tak bole eaa … tak pa la.. biasa la Pembangkang.. kalau dapat kat korang semua halal…

        Kuasa raja.

        Ko kata BN memutar belitkan fakta… semua tu telah termaktub didalam undang undang tubuh negeri Perak. Wahal Sultan Perak adalah pengamal Undang undang disegani diperingkat dunia, menjadi Felow di beberapa buah negara. Dalm undang undang tubuh neger pula memperuntukkan perkara 16 , 18 dan 32 yang mana kuasa Sultan digunakan dengan sepenuhnya .

        Nak mohon derjhaka dah diberikan walaupun Sultan telah memujuk nizar dengan kias. Akan tetapi dek hasutan nafsu dan hasutan kafir harbi.. dia lupa dataran.

        tak payah la…. aku tanya ko la… honest la jawab… Kenapa Perlu Sokong PAS atau PKR? kalau jawapan ko tu mmg relevan dgn situasi politik sekarang… hari ini aku masuk PAS atau PKR… ada berani ka bagi fakta…

      • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar x?

  8. siapa yang sokong anuar memang bahlul,bodoh yang tak boleh diajar.kalau anuar jadi pm dia akan halalkan hukum liwat,anuar adalah binatang bertopenngkan manusia,pengkianat bangsa,patut halau aja dari malaysia,sama lah tu macam gusdur jin mata satu gila sex,dia belajar dari gusdur untuk buat refomasimampus lah kau anuar,pergi jahanam

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2la

  9. Sedarlah bangsa Melayu,

    Aku kenal baik sgt dgn anuar ni. Dia sbnrnya mmg betul2 pukimak besar. Dah tua nak mampos pun masih kuat MENJUBO. Sanggup jual bangsa Melayu demi untuk kepentingan sendiri. Aku berdoa agar suatu hari nanti Allah akan turunkan azab yang amat dahsyat pada dia. Mmg bagi aku dia dah tak de tempat di Malaysia ni. Haram Jadah. kau tengok la mukanya. Tak berseri langsung. Ntah2 anaknya pun dia pakai sekali. Kan bininya dah tua. Bininya pun satu. Baliklah ke pangkal jalan. Beritau ajelah rahsia buruk laki kau tu. Kalau anwar handal sgt, aku nak dia settlekan kes buntut dgn saiful tu. tapi aku tau dia mmg penakut. Sbb tu kes ni asyik delay. akhir kata TAKKAN SELAMAT HIDUP ANUAR IBRAHIM! HARAM JADAH! BABI! LAKNATULLAH!

    • wei rambo ko mcm bagus jer maki2 anuar.ko igt ko baik cam nabi ke.klau dia x btul naper msih ramai nk undi dia jdi mp permatang pauh.aku doakan aper yg ko tulis tu terbalik kt ko ataupun sanak sedara sndiri amin

      • sbb yang ngikut dia tu semuanya tak baca apa yang diberitahu….fanatik katakan.. mana nak dengar cakap org.. walaupun fakta, bukti dah dibagikan.. biasaaalaaa beb kalau dah jadi balaci mmg nak menangkan bOS walupun salah

      • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang…sedar2lah…..

  10. Orang yang mengenali Anwar Ibrahim semasa di sekolah dan kampus, mengenali peribadinya dan perjuangannya.Dari tindakan dan ucapan retorikya,dia dianggap pejuang bangsa Melayu, seorang bakal pemimpin, orang Melayu boleh bergantung! Kawan-kawan seangkatannya masih menyimpan memori ucapan dan tindakannya yang seolah-olah dialah pemimpin Melayu sebenarnya…. memimpin mahasiswa ke jalan-jalan raya kerana memperjuangkan bahasa Kebangsaan dan menjadi champoin pemimpin pelajar era 13 Mei 1969..Tetapi sayang.. sekarang Anwar bukan Anwar dahulu. Banyak tindakannya yang boleh menghancurkan bangsanya sendiri .Perjuangannya sekarang lebih berfokus kepada kepentingan peribadi dan cuba membersihkan lumut-lumut yang ada pada dirinya.Sayang, orang-orang muda yang tidak mengenalinya secara dekat terpengaruh dengan rentak tarinya tanpa sedar kerana adat darah muda, tanpa sedar menjadi alat menghancurkan bangsanya sendiri…… Golongan muda perlulah banyak bertanya dengan orang-orang lama yang mengenali Anwar, siapakah Anwar Ibrahim dahulu, dan bandingkan dengan Anwar sekarang…… Sayangilah bangsa kita dan jangan pertahankan pemimpin yang bermasalah dan bertukar-tukar warna kulitnya hanya kerana ada agenda peribadinya sendiri. Seorang pemimpin hayatnya tidak lama, tetapi hayat bangsa akan berterusan hingga ke akhir dunia. Tetapi, malangnya nasib kita, kalau bangsa kita hancur dan musnah sebelum ke akhir dunia kerana perbuatan seorang pemimpin yang sanggup melakukan apa sahaja kerana dendam dan hendak berkuasa, Ingat dan berhati-hati,ada orang lain sedang bertepuk tangan melihat perpecahan bangsa kita kerana mereka benci dan marah dengan hak pertuanan bangsa kita di tanah air kita yang kita warisi dari dari datuk nenek kita. Cintailah bangsa sendiri.

  11. 25hb12010 hari yang paling ditakuti oleh anuar aljubri kerana 25hb22010 pinti penjara sungai buloh telah terbuka untoknya maka sekali lagi tinggallah ia disitu buat jangka masa lebih panjang mungkin, tiada siapa ambil peduli,tiada siapa ambil kesah,yang ambil peduli dan ambil kesah pun dah tiada kuasa dah jadi kain burok buat lap kaki,(TENGAH CARI DAMAI ABADI) KJpula tengah cari jari kaki dato seri,

    • As-salam…sejujurnya..aku dok caya la BN ni….UMNO tu….now sudah jadik pebenda…Hancus….UMNO dulu ok…Aku dulu memang fanatik UMNO la,masa kecik katakan…bagik makan ,duit,aku follow ja…….tapi skg NOOO!!…aku sokong parti yang membangun bersama islam….bila da berpelajaran..tahu hukum hakam islam….sekarang banyak cara BN/UMno yang terlalu menyimpang now

  12. Org melayu ni memang mudah kena tipu bila ada manusia yg ala2 islamik,boleh baca khutbah dan satu dua hadis mulalah lemah lutut,terus anggap mereka ini baik boleh jadi pemimpin.Sedangkan mereka inilah yg bertopengkan agama bersembunyi disebalik watak alim.Manusia begini selalunya menghalalkan cara, yg haram boleh jadi sebaliknya.
    Kita org melayu beramai2 menyanjung manusia sebegini sedangkan yg benar2 berjasa dikeji segala jasanya dinafikan dik kerana nak membela org yg mahu memusnahkan bangsa,negara dan adab susila bangsa melayu.
    Kita org melayu adalah bangsa yg lembut dan bersopan santun tp hilang semua warisan bangsa dgn menjadi ganas,memaki hamun,berdemontrasi,membakar bendera dan bermacam2 lagi keaiban yg dilaku hanya hendak membela seorang manusia yg sanggup menjadi pengkhianat bangsa.
    Sebelum kehadirannya org melayu tidak berpecah sebegini rupa,masih ada nilai2 kesopanan melayu dan saling membela bila ada yg mahu menjentik melayu tp sekarang semuanya sudah terhakis sehingga raja pun secara terang-terangan dilawan.
    Ingatlah melayu Raja Melayu adalah benteng terakhir org melayu jika kita kehilangan benteng ini bermakna hilanglah peradapan melayu ditangan2 manusia yg rakus dan gila kuasa ini.
    MELAYU MEMANG MUDAH LUPA.

  13. hm..bagi aku pembangkang ke bukan pembangkang ke sume sama je.Masa pilihan raya…kempen bagai nak rak ..janji mcm2 kat rakyat..siap kutuk2 ngan fitnah2 org lagi..free je wat dosa…tp bila dah dpt, ntah ape dibuatnya entah..klu ada yg bgos tu oklah..tapi ade sesetengah uh..buat projek tu,buat projek ni,last2 tbengkalai..buat habis duit rakyat je.Baik guna duit tu beli nasi lemak..kenyang jugak perut.

    Sama2 jelah doakan supaya lahir umat Muhammad kat Msia ni ,pemimpin yang pentingkan rakyat dan tak lupa agama and otak dia bagos mcm dr.m atau lebih lagi..
    Amin..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s